Cv-ketellekkage

Een lekkende cv-ketel komt helaas vaak voor en soms is het probleem er al heel lang zonder dat u het door heeft. Zo’n lekkage is vervelend en moet zo snel mogelijk verholpen worden. Vaak kunt u zelf de lekkage ontdekken en soms ook zelf oplossen. Wij vertellen u hoe u zelf de lekkage kan vinden en wat te doen als dat niet lukt.

Zelf de lekkage zoeken

Als u ziet dat de waterdruk van de kraan minder is geworden of als u merkt dat uw huis niet goed opwarmt, dan is er een kans dat er een lekkage aanwezig is. Het probleem zit ‘m vaak in de cv-ketel. Het eerste wat u moet doen is de druk opmeten van de ketel, dit doet u bij de manometer aan de voor- of onderkant. Heeft u een moderne installatie, dan wordt dit weergegeven op een display. Als de waterdruk afwijkt dan is de cv-ketel lek en moet dit gerepareerd worden (de waterdruk moet tussen de 1,8 en 2,8 bar liggen).

Het is mogelijk dat het lek opgelost kan worden door de radiator te ontluchten, dat gaat in de volgende stappen:

  • Zet de thermostaat laag.
  • Draai de kraan op de radiator dicht en haal de stekker van de cv-ketel uit het stopcontact.
  • Wacht dan een kwartier.
  • Pak een ontluchtingssleutel en steek deze in het ontluchtingsventiel op de radiator.
  • Pak een handdoek erbij en leg die onder het ontluchtingsventiel.
  • Draai de ontluchtingssleutel langzaam tegen de klok in. Doe dit een halve slag. Er zal nu lucht uit de radiator stromen, dat hoort u aan het gesis.
  • Komt er water uit het ventiel? Vang het op met de handdoek.
  • Als alle lucht eruit is kunt u het ontluchtingsventiel weer dicht draaien.

Als u dit gedaan heeft bent u nog niet klaar, nu moet de cv-ketel namelijk bijgevuld worden. Dat gaat als volgt:

  • Bij de cv-ketel bevindt zich een waterkraan, sluit een vulslang vast aan de kraan.
  • Houd met de duim het uitende van de slang dicht.
  • Zet de kraan open en laat de hele slang vullen met water.
  • Draai de kraan dicht.
  • Sluit het andere uiteinde nu vast aan de cv-ketel.
  • Draai de kraan weer voorzichtig open.
  • Draai daarna de vulkraan van de cv-ketel open.
  • Houd nu de manometer in de gaten.
  • Is de druk nu tussen de 1,8 en 2,1 bar? Draai dan eerst de vulkraan dicht en daarna de normale kraan.
  • Verwijder de vulslang.
  • Steek de stekker van de cv-ketel en draai de kraan van de radiator weer open.

Wat nu?

Nu zal u een aantal dagen moeten wachten en vervolgens kijkt u of de druk nog hetzelfde is of tussen de 1,8 en 2,1 bar zit. Als alles nog klopt dan zat er gewoon lucht in de cv-ketel en dat heeft u verholpen. Als dit niet zo is moet u verder kijken, het kan namelijk zijn dat er in uw leidingen radiatoren of de verdeler een lek is. Dit weet u als vocht of verroesting daar zit. Is dat ook niet het geval dan kan de warmtewisselaar nog lek zijn. Het is niet mogelijk om daar zelf achter te komen.

Kunt u de lekkage niet opsporen?

Als u het lek niet kunt vinden of het zit in de leidingen, radiatoren of in de verdeler, is het verstandig om er een professional naar te laten kijken. Die zal het repareren of aanraden om een nieuwe leiding etc. te plaatsen.

Wilt u weten wij voor u kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op doormiddel van ons contactformulier of bel naar: 075 681 8300.

Terug naar overzicht

Neem contact met mij op